tirsdag 27. september 2011

Disc Dogging

Hei igjen!

For noen helger siden var Timmy (min eldste Border Collie) og jeg på kurs i noe som er forholdsvis nytt innen hundesport her i Norge kalt Disc Dogging. Og dette har ingen ting med disco å gjøre som mange har spurt om (selv om vi har et ganske bra dansenummer til Crocodile Rock, som egner seg best til husbruk). Disc Dogging er frisbee kombinert med hund!

Instruktøren var tysk og veldig flink med frisbee (og hund) og leid inn av Karin Fyrand som har drevet med Disc Dogging et års tid. Karin har en egen Disc Dogging blogg: http://discdoggingnorge.blogspot.com/

Vi fikk utdelt hver vår frisbee som kun skulle brukes til å trene med uten hund. Vi lærte en rekke  basiskast og noen litt mer avanserte og trente på å kaste til hverandre. Veldig gøy, men jeg ble stadig påminnet at jeg omtrent er tilbakestående når det gjelder motorikk og evnen til å holde orden på armer og ben. Syntes bildet under viser ganske godt sånn jeg så ut omtrent hele helgen (for ordens skyld: jeg er den eneste som står og klør meg i hode):





Karin: - Også strekker du ut armen, Ida. Etter et par kast fra meg ble det skreket ut om frisbee-hjelm! Instruktøren understreket flere ganger at Disc Dogging handler vel så mye om attitude og det å se kul ut. Det kan jeg ikke si at jeg følte meg mange ganger i løpet av helgen.  Legger du til noen bokstaver og stokker om litt på kul får du det jeg følte meg mest som: Klums.





Etter litt trening var det tid for å ta med hundene!



Instruktør med kursets yngste deltaker. En liten Bedlington terrier.



I farta!



En Border Collie som helst ville ha frisbeen helt for seg selv - hele tiden! ;)



Kursets største talent etter min mening, var denne flotte Aussien!



Kursets Mr.Bean. Han blir jo bare en smule ivrig, så hver økt endte med at han beit seg i tunga så blodet pumpet ut, og gjeteren kom som alltid frem og la et typisk Timmy-preg over det hele!



Mr. Bean akkompaniert av Mrs.Bean.



Var Disc Dogging gøy? Ja, absolutt! Og jeg tror det er veldig gøy for dem som har kastet litt frisbee tidligere eller i det minste har litt orden på kastearmen. Syntes hundene dette var gøy? Ja, det tror jeg alle gjorde. Noen mer ivrige enn andre, men alt i alt tror jeg dette er noe som passer for alle friske hunder!

Anbefales! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar