fredag 19. august 2011

Han ække tjukk!

Eller er han...?

Er det noe jeg syntes er fullstendig unødvendig så er det overvekt hos friske hunder. Hunder er så heldige (eller uheldige om du spør hunden din) at de ikke kan bestemme det de skal spise selv. De kan ikke ta en ekstra porsjon middag eller gå i skapet på leting etter godis om de har lyst på. Hele ansvaret ligger hos eieren.



Visste du for eksempel at så mange som ca 20-30% av norske hunder er overvektige? Vi vet også at hunder lider av mange av de samme livsstilsykdommene som mennesker gjør. Med tanke på at overvekt gjør hunden mer utsatt for skader, og belaster hjerte, lunger, nyrer og ledd i tillegg til mye annet kan man lure på årsaken til overvekt hos hunder, for ingen vil vel påføre hunden sin pusteproblemer, dårlig kondis og hjertetrøbbel?

Det finnes nok ingen fasit på årsak, men min konklusjon er at vi gir for mye mat, i kombinasjon med for lite mosjon. Er vel flere enn meg som syntes det er vanskelig å motstå to brune øyne som ser på deg med et blikk som sier: - mat meg! Jeg sulter i hjel... og det du spiser ser såååå godt ut! Da er det lett å stikke til hunden litt ekstra. Det er ikke kjærlighet til hunden å gi den mye å spise fordi den syntes det er godt. Kjærlighet til hunden er å gi den et rikt liv med god helse!

Mange sier at hunden "bare" veier et par kilo for mye. Dette er ikke bare. Har du en hund med en idealvekt på 25 kg, og den hunden legger på seg 1,5 kg, tilsvarer dette en overvekt på ca 6 kg hos et menneske! For flere slike vektsammenlikninger følg linken: http://www.hillspet.no/weight-loss/Dog/Weight-check/Your-dogs-weight-in-human-terms.aspx



Det finnes selvfølgelig flere faktorer som kan føre til overvekt. Sterilisering/kastrering gir hormonelle forandringer, lavt stoffskifte, aldring og noen raser er faktisk mer disponert for overvekt enn andre.

Er det usikker på om din hund veier for mye kan du kjenne på ribbena. Disse skal du kjenne ved vanlig berøring. Kjenner du mye fett, eller ikke kjenner ribbena i det hele tatt er hunden mest sannsynlig overvektig. Hunden skal også ha midje.

Har du en veldig overvektig hund bør du oppsøke veterinær og sette opp en "slankeplan". Det er som med mennesker ikke bra å begynne å hardtrene noen som er meget overvektig. En frisk hund med lett overvekt kan spise light fòr. Alle de store fòrprodusentene har slike fòr. Sammen med riktig mosjon og kontroll på gòbiter vil du få hunden tilbake til idealvekt.

Det er selvfølgelig store raseforskjeller på hvordan hunden skal se ut. Noen raser er grovbygde og har mye skinn. En Labrador skal ikke se ut som en Mynde, men den skal heller ikke være tykk fordi den er en Labrador.

Jeg opplever ofte at jeg står og snakker med kunder om riktig fòr og eiers bekymring for hundens vekt. Kunden ender kanskje opp med å velge et diett eller light fòr, og jeg er fornøyd... frem til de kjøper en pose griseører. Da er man like langt. Du blir ikke tynn om du spiser lightprodukter og tar en plate melkesjokolade til dessert og dagens trim var å gå ut i bilen. Det samme gjelder hunden din! Foskjellen er at hunden din ikke har noe valg.



Dette ble et langt innlegg. Men jeg syntes det er et viktig tema. Tykke hunder gjør meg litt trist, fordi det i de fleste tilfellene er så unødvendig...

Ha en fin fredag! Kos deg sammen med hunden din! Det skal jeg :)

-Ida-

1 kommentar: